Hummus met een twist

Hummus! Heerlijk op een cracker of rijstwafel en als dip doet ie het altijd goed op een feestje met wat rauwkost ernaast. Hier staat dit goedje uit het Midden-Oosten regelmatig op tafel . Geen probleem natuurlijk, want als je ‘m zelf maakt, dan zit ie boordevol goede voedingsstoffen.

Oorsprong

Waar hummus oorspronkelijk vandaan komt is overigens niet helemaal te herleiden. De meeste stemmen gaan op voor Libanon, maar de Israëliërs en Palestijnen claimen dit gerecht ook (kijktip: documentaire ‘make hummus not war’). Hoe dan ook het is duidelijk dat hummus is here to stay, want buiten dat het erg lekker is, zit het zoals gezegd met de voedingsstoffen ook wel goed. Naast de koolhydraten zit het namelijk boordevol goede vetten, eiwitten, zink, magnesium en calcium.

Dit recept is glutenvrij, zuivelvrij en vrij van toegevoegde suikers. Alsof dit al niet genoeg voordelen zijn, staat het ook nog eens in een paar minuten op tafel…

Ingrediënten

  • 1 pot biologische kikkererwten van 350 gram
  • halve rode paprika*
  • 1 rode peper, zaadlijsten verwijderd (of een halve, als je dit teveel van het goede vindt)
  • 60 gram tahin
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 teentje knoflook, uitgeperst
  • sap van een halve citroen
  • mespuntje paprikapoeder
  • 1 tl gemalen komijn
  • flink wat draaien aan de pepermolen
  • snuf zout

*Het lekkerst is het als je de paprika eerst roostert. Als je dit teveel werk vindt, kun je deze ook kant en klaar vinden in het koelvak van je supermarkt, maar dit recept is zelfs heel lekker met rauwe paprika!

Bereidingswijze

Spoel de kikkererwten goed af en doe alle ingrediënten samen in het bakje van de staafmixer.

Mixen tot een gladde pasta en…. klaar! Zo makkelijk is het!

Wil je jezelf of je gasten extra verwennen, smeer het dan op een cracker en top het af met alfalfa en makreel. Een absolute aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.